7.11.2006

Smak - en blogg för folk som älskar att laga mat (och för dem som älskar att äta maten också).

Jag ska fylla min blogg med inspirerande recept, främst på nyttig mat - vilket absolut inte är tråkigt. Egna recept, recept från böcker och sidor ... Och för varje recept ska jag försöka få med ett fotografi, en lika inspirerande illustration till receptet.

Jag är vegetarian, så förmodligen blir det mycket grönt, och jag älskar också att baka bröd, så det blir nog mycket av det också. Sedan tänker jag inte låta mig hindras av några dieter som är på modet - även om man äter nyttigt får man få och då stiga av och unna sig något, det är nästan viktigt. Huvudsaken är att man äter med måtta och njuter av varje tugga!

Eftersom det här är mitt första inlägg, tycker jag att det passar med en förrätt. Den är så otroligt enkel att göra, och blir lika otroligt god. Receptet är på
Tomat - och mozzarellabruschetta
som är vad bilden här ovan föreställer.

För ca 20 små bruschettas

2 baguetter
Olivolja
250-300 gram Mozzarella
2-3 tomater
Färsk basilika


Sätt på ugnen på grill, 225 grader. Smörj en plåt med olivolja.
Skär baguetterna i skivor, ca 3 cm tjocka. Lägg dem på plåten, gnid dem lite mot olivoljan.
Skär mozzarellan i ganska tunna skivor, lägg en skiva på varje brödbit. Skär sedan tomaterna i skivor, också dem ganska tunnt, och lägg ovanpå mozzarellan. Ställ in plåten i ugnen. Osten ska smälta och tomaterna ska bli lite "skrynkliga", det tar mellan 5-10 minuter. Lägg sedan på basilikablad som dekoration. Lägg upp vackert på ett stort fat, och servera dem varma (de kan stå och svalna i några minuter, så att de inte är helt kokheta när du serverar dem).